* Oferta este valabilă în limita stocului diponibil, în perioada 22-27 octombrie, la coș de minimum 60 lei.
-20%

Cele cinci continente ale teatrului

În stoc
Paperback
408 Pagini
Publicat pe 6 iunie 2018

Pret Vechi: 149,99 lei

119,99 lei

Wishlist
Paperback
În stoc
408 Pagini
Publicat pe 6 iunie 2018

Despre carte

„De unde vin? Cine sunt? Incotro ma indrept?
Pentru a raspunde la aceste intrebari, trebuie sa privim din alta perspectiva nenumaratele forme, experiente, vestigii si mistere transmise de istoria profesiei noastre. E singurul mod de a ne dota cu o busola personala pentru a strabate cele cinci continente ale meseriei noastre: cand, unde, cum, pentru cine si de ce se face teatru.“

Eugenio Barba

Tehnicile corporal-mentale ale actorului reprezinta fundamentul relatiei sale cu spectatorul. Principiile lor sunt enumerate de Barba in cartea O canoe de hartie. Tratat de antropologie teatrala (1993) si in Arta secreta a actorului. Dictionar de antropologie teatrala (1983). Relatia actor-spectator presupune insa si un alt punct de sprijin, de eficacitate egala, alcatuit din tehnicile auxiliare, care in diversitatea si materialitatea lor privesc: 

•     diferitele imprejurari si momente care genereaza spectacolele teatrale: ocazii festive, religioase sau civice, aniversari ale puterii, serbari populare precum carnavalul, date recurente din calendar precum Anul Nou sau serbarile de primavara sau de vara;

•     aspectele economice si de organizare: cheltuieli, contracte, salarii, impresari, bilete, abonamente, turnee;

•     informatiile de oferit publicului: anunturi, parade, programe, publicitate);

•     spatiile de spectacol si spatiile spectatorilor: locurile teatrale in toate acceptiunile;

•     luminile, acustica, scenografia, machiajul, costumele, recuzita;

•     relatia care se stabileste intre actor si spectator;

•     modul de a calatori al actorilor si chiar al spectatorilor.


Toate aceste elemente sunt gestionate potrivit unor priceperi stratificate in timp. E vorba despre cultura materiala a actorului organizata in jurul dublei spirale a tehnicilor corporal-mentale si a tehnicilor auxiliare.

Domeniul de cercetare a culturii materiale cuprinde relatia pragmatica a actorilor si modul in care functioneaza ea tehnic, comportamentele, normele si conventiile lor, in interactiune cu cele ale publicului si ale societatii din care actorii si spectatorii fac parte deopotriva.

Tehnicile auxiliare nu se repeta doar in diferite epoci istorice, ci si in diferite modalitati si in fiecare traditie teatrala. Interactionand dialectic in stratificarea practicilor, ele raspund unor cerinte de fond asemanatoare in toate traditiile cand e vorba de a face/a prezenta un spectacol.

Perspectiva comparata asupra tehnicilor auxiliare arata cu prisosinta ca, in diversitatea proceselor, formelor si stilurilor, cultura materiala a actorului isi are radacinile in modul actorilor de a raspunde acelorasi exigente practice.

Intreaga cercetare din prezentul volum se bazeaza pe un itinerar printre texte si imagini (acestea din urma in numar de circa 1 400), alese dupa criteriul exemplaritatii. Fiecare cititor poate gasi alte analogii in propria traditie teatrala. Trebuie reamintit ca nu toate traditiile teatrale si-au transmis patrimoniul cultural prin marturii scrise si imagini.

Cumpărate frecvent împreună

Informații despre produs
Informații despre produs
Data apariției 6 iun. 2018
Titlu original I CINQUE CONTINENTI DEL TEATRO
Colecția Yorick
ISBN 978-606-43-0281-6
Cod bară 9786064302816
Autor Eugenio Barba, Nicola Savarese
Format Paperback
Dimensiuni 215 x 305 mm
Nr. pagini 408
Număr volume 1
Editura Nemira
Data apariției: 6 iun. 2018
Titlu original: I CINQUE CONTINENTI DEL TEATRO
Colecția: Yorick
ISBN: 978-606-43-0281-6
Cod bară: 9786064302816
Autor: Eugenio Barba, Nicola Savarese
Format: Paperback
Dimensiuni: 215 x 305 mm
Nr. pagini: 408
Număr volume: 1
Editura: Nemira
Despre autor
Eugenio Barba

Eugenio Barba

Eugenio Barba s-a nascut in anul 1936 la Gallipoli, Italia. In 1954 emigreaza in Norvegia, unde lucreaza mai intai ca sudor si marinar. Studiaza literatura franceza si norvegiana si istoria religiilor la Universitatea din Oslo. In 1961, Eugenio Barba pleaca la Varsovia pentru a studia regia de teatru, dar renunta un an mai tarziu pentru a i se alatura lui Jerzy Grotowski, la vremea respectiva directorul artistic al Teatrului 13 Randuri din Opole. Barba ramane alaturi de Grotowski timp de trei ani. In 1963 pleaca pentru prima data in India, unde intalneste teatrul Kathakali. In anul 1964, Eugenio Barba revine la Oslo, cu intentia de a lucra ca regizor, insa, strain fiind, nu e binevenit in breasla. Astfel, se decide sa isi infiinteze propria companie de teatru. Aduna in jurul sau un grup de tineri respinsi de scolile traditionale de teatru si, la 1 octombrie 1964, infiinteaza Odin Teatret.Prima productie, Ornitofilene, dupa un text al autorului norvegian Jens Bjorneboe, a fost prezentata in Norvegia, Suedia, Finlanda si Danemarca. Eugenio Barba este invitat apoi de municipalitatea din Holstebro, un oras mic din nord-vestul Danemarcei, sa creeze un laborator de teatru in localitate. Pentru inceput, i se ofera o ferma veche si o suma modesta. Astfel, regizorul se hotaraste sa mute Odin Teatret la Holstebro.In 1979, Eugenio Barba fondeaza ISTA (International School of Theatre Anthropology). In ultimii patruzeci si cinci de ani, regizorul a realizat peste saptezeci de productii cu Odin Teatret si cu ISTA intercultural Theatrum Mundi Ensemble, unele avand nevoie mai bine de doi ani de repetitii. Printre cele mai cunoscute spectacole ale sale se numara Ferai, Min Fars Hus, Ramasitele pamantesti ale lui Brecht, Evanghelia de la Oxyrhyncus, Talabot, Kaosmos, Mythos, Visul lui Andersen, Ur-Hamlet si Don Giovanni all’Inferno.Regizorul a publicat, de asemenea, numeroase volume, dintre care amintim O canoe de hartie, Teatru – singuratate, mestesug, revolta si Pamant de cenusa si diamant. A primit titlul de doctor honoris causa la mai multe universitati de renume si a obtinut diverse premii de prestigiu.
...
Citește mai multe despre Eugenio Barba>>
Nicola Savarese

Nicola Savarese

Nicola Savarese, cercetator al relatiilor dintre teatrul occidental si cel oriental, este membru permanent al echipei stiintifice a ISTA (International School of Theatre Anthropology), condusa de Eugenio Barba, inca de la intemeierea sa. A predat Istoria teatrului si spectacolului la universitati din Roma (La Sapienza), Kyoto (Kyodai), Montréal (Uqum), Paris (Paris IV Sorbonne), Lecce, Bologna si Roma Tre. A calatorit mult in Asia si mai ales in Japonia, unde a trait vreme de doi ani. A fost guest scholar al Getty Research Insitutute din Los Angeles si fellow la International Research Center – Interweaving Performance Cultures de la Berlin.

Relatia dintre teatrul occidental si cel asiatic a analizat-o in volumul Teatro e spettacolo fra Oriente e Occidente (1992), distins in 1994 cu Premiul Pirandello si Premiul Diego Fabbri, tradus in engleza sub titlul Eurasian Theatre (2010). In colaborare cu Eugenio Barba a scris Arta secreta a actorului. Dictionar de antropologie teatrala (1983, 2011), tradus in multe limbi. In 1991, impreuna cu Fabrizio Cruciani, a ingrijit Guida bibliografica Teatro. Au urmat: Paris/Artaud/Bali. Artaud vede il teatro balinese all’Esposizione Coloniale di Parigi (1997), Il racconto del teatro cinese (2003) si I teatri romani (2015). In 2007 a organizat in Colosseum expozitia arheologica In Scaena privitoare la teatrul din Roma antica (catalog: 2007). Este redactor al revistei Teatro e Storia.

...
Citește mai multe despre Nicola Savarese>>