Spațiul gol
În stoc
Ridicare din Easybox în 2 zile
Livrare prin Curier Rapid estimat 10.11.2025 - 13.11.2025
Spațiul gol
O CARTE FUNDAMENTALĂ DESPRE TEATRU, SEMNATĂ DE UNUL DINTRE CEI MAI INFLUENȚI REGIZORI AI SECOLULUI AL XX-LEA
Conceptul propus de Peter Brook în Spațiul gol a schimbat complet viziunea despre artele spectacolului și a influențat hotărâtor numeroși creatori de teatru. Pasionant, neconvențional și fascinant, acest volum arată cum teatrul sfidează regulile, construiește și spulberă iluzii și oferă amintiri neprețuite publicului său. Prin crearea unui spațiu gol, actorul poate, împreună cu publicul, să găsească rezonanța și legitimitatea cuvintelor. Peter Brook se referă la necesitatea vidului, la absența dezordinii din spațiu, precum și la cea din spirite, pentru a ajunge la această transformare a banalului, care dă naștere actului teatral.
Cu o claritate seducătoare, Brook explorează problemele cu care se confruntă un spectacol de teatru, analizează evoluția ideilor teatrale puse în circulație de cei mai controversați creatori ai secolului al XX-lea, cum ar fi Stanislavski sau Brecht, și vorbește despre cele patru tipuri de teatru – teatrul fără viaţă, teatrul sacru, teatrul brut și teatrul imediat.
Fără îndoială, Spațiul gol a rămas și va rămâne o piatră de hotar în gândirea teatrală de astăzi. Ferm înrădăcinată în propria experiență a lui Brook, această carte iconoclastă continuă să inspire și să îndrume noile generații de creatori de pretutindeni.
„Sunt convins că, după experienţa Spaţiului gol, nu mai e posibil să mergem la teatru fără să ne întrebăm de ce o facem. […] Dacă Stanislavski și-a dedicat viaţa descoperirii misterului teatrului în actor, iar Grotowski a călătorit din India până în Haiti ca să descopere în actor o fiinţă mistică, Brook a încercat să descopere în ce fel teatrul ne poate ajuta pe toţi, atât pe cei de pe scenă, cât şi pe cei din sală, să devenim oameni adevăraţi, actori în viaţă.“ Andrei Șerban
„Într-un teatru viu, în fiecare zi de repetiţie ar trebui să punem sub semnul întrebării descoperirile făcute ieri, să fim dispuși să o luăm de la început și să credem că adevărul piesei ne-a scăpat din nou. În schimb, teatrul fără viaţă se apropie de clasici cu credinţa că undeva, cândva, cineva a descoperit și a bătut în cuie felul cum trebuie pusă în scenă piesa. Iată problema a ceea ce numim «stil». Fiecare operă își are propriul stil. Care nu poate fi altfel. Și fiecare perioadă își are stilul ei. În momentul în care încercăm să stabilim cu precizie acest stil, suntem pierduţi.“
O CARTE FUNDAMENTALĂ DESPRE TEATRU, SEMNATĂ DE UNUL DINTRE CEI MAI INFLUENȚI REGIZORI AI SECOLULUI AL XX-LEA
Conceptul propus de Peter Brook în Spațiul gol a schimbat complet viziunea despre artele spectacolului și a influențat hotărâtor numeroși creatori de teatru. Pasionant, neconvențional și fascinant, acest volum arată cum teatrul sfidează regulile, construiește și spulberă iluzii și oferă amintiri neprețuite publicului său. Prin crearea unui spațiu gol, actorul poate, împreună cu publicul, să găsească rezonanța și legitimitatea cuvintelor. Peter Brook se referă la necesitatea vidului, la absența dezordinii din spațiu, precum și la cea din spirite, pentru a ajunge la această transformare a banalului, care dă naștere actului teatral.
Cu o claritate seducătoare, Brook explorează problemele cu care se confruntă un spectacol de teatru, analizează evoluția ideilor teatrale puse în circulație de cei mai controversați creatori ai secolului al XX-lea, cum ar fi Stanislavski sau Brecht, și vorbește despre cele patru tipuri de teatru – teatrul fără viaţă, teatrul sacru, teatrul brut și teatrul imediat.
Fără îndoială, Spațiul gol a rămas și va rămâne o piatră de hotar în gândirea teatrală de astăzi. Ferm înrădăcinată în propria experiență a lui Brook, această carte iconoclastă continuă să inspire și să îndrume noile generații de creatori de pretutindeni.
„Sunt convins că, după experienţa Spaţiului gol, nu mai e posibil să mergem la teatru fără să ne întrebăm de ce o facem. […] Dacă Stanislavski și-a dedicat viaţa descoperirii misterului teatrului în actor, iar Grotowski a călătorit din India până în Haiti ca să descopere în actor o fiinţă mistică, Brook a încercat să descopere în ce fel teatrul ne poate ajuta pe toţi, atât pe cei de pe scenă, cât şi pe cei din sală, să devenim oameni adevăraţi, actori în viaţă.“ Andrei Șerban
„Într-un teatru viu, în fiecare zi de repetiţie ar trebui să punem sub semnul întrebării descoperirile făcute ieri, să fim dispuși să o luăm de la început și să credem că adevărul piesei ne-a scăpat din nou. În schimb, teatrul fără viaţă se apropie de clasici cu credinţa că undeva, cândva, cineva a descoperit și a bătut în cuie felul cum trebuie pusă în scenă piesa. Iată problema a ceea ce numim «stil». Fiecare operă își are propriul stil. Care nu poate fi altfel. Și fiecare perioadă își are stilul ei. În momentul în care încercăm să stabilim cu precizie acest stil, suntem pierduţi.“
| Data apariției | 11 septembrie 2023 |
|---|---|
| Autor | Peter Brook |
| ISBN | 978-606-43-1666-0 |
| Cod bară | 9786064316660 |
| Traducător | Monica Andronescu |
| Format | Paperback |
| Dimensiuni | 130 x 200 mm |
| Nr. pagini | 224 |
| Colecția | Yorick |
| Editura | Nemira |
Peter Brook
Creator inovator, Peter Brook (1925–2022) a contribuit semnificativ la cercetarea formelor teatrale, punând în scenă numeroase spectacole-unicat. A realizat multe montări de referință după piesele lui William Shakespeare, producția Visul unei nopți de vară, din 1970, fiind considerată de specialiști mai bună chiar decât piesa în sine. Printre spectacolele sale de referință se numără Hamlet (1955), Marat/ Sade (1964), Orghast la Persepolis (1971–1972), Conferința păsărilor (1979), Furtuna (1990), Tierno Bokar (2004), Marele Inchizitor (2004). Explorator al creativității ființei umane, ale cărei mecanisme și forme le-a cercetat neîncetat în experimente care l-au condus la o filosofie profund personală a teatrului și a actoriei, Peter Brook a debutat în volum cu Spațiul gol (Nemira, 2014), care avea să fie considerat de specialiști unul dintre cele mai importante eseuri despre teatru din epoca postbelică. După Spațiul gol, publicat inițial în 1968, au urmat alte volume notabile, printe care se numără Punct și de la capăt (Nemira, 2018) și Fără secrete. Gânduri despre actorie și teatru (Nemira, 2012).
Creator inovator, Peter Brook (1925–2022) a contribuit semnificativ la cercetarea formelor teatrale, punând în scenă numeroase spectacole-unicat. A realizat multe montări de referință după piesele lui William Shakespeare, producția Visul unei nopți de vară, din 1970, fiind considerată de specialiști mai bună chiar decât piesa în sine. Printre spectacolele sale de referință se numără Hamlet (1955), Marat/ Sade (1964), Orghast la Persepolis (1971–1972), Conferința păsărilor (1979), Furtuna (1990), Tierno Bokar (2004), Marele Inchizitor (2004). Explorator al creativității ființei umane, ale cărei mecanisme și forme le-a cercetat neîncetat în experimente care l-au condus la o filosofie profund personală a teatrului și a actoriei, Peter Brook a debutat în volum cu Spațiul gol (Nemira, 2014), care avea să fie considerat de specialiști unul dintre cele mai importante eseuri despre teatru din epoca postbelică. După Spațiul gol, publicat inițial în 1968, au urmat alte volume notabile, printe care se numără Punct și de la capăt (Nemira, 2018) și Fără secrete. Gânduri despre actorie și teatru (Nemira, 2012).
Login and Registration Form